Wymiana przewodów

SEARCH IN CATALOGUE

PRZEWODY ZAPŁONOWE


>   RODZAJE PRZEWODÓW

>   INFORMACJE OGÓLNE

     > Zalety przewodów SENTECH
     > Porady
     > Zalecane do LPG i CNG
     > Pytania i odpowiedzi
     > Prawda i mity o przewodach
     > Wymiana przewodów


>   INFORMACJE TECHNICZNE


>   ZAMÓW NIESTANDARDOWE PRZEWODY


>   DOWNLOAD


 

 

    Wymiana przewodów przy pomocy narzędzi    


W niektórych przypadkach, aby poprawnie dokonać wymiany przewodów, należy użyć odpowiednich narzędzi. Są wśród nich: szczypce do ściągania końcówek-osłon-fajek przewodów zapłonowych z izolatorów świec zapłonowych. Szczypce - uchwyty tego typu są specjalnie projektowane przez producentów samochodów i są dostępne na rynku, jako specjalistyczne narzędzia montażowe dla danej marki pojazdu. Zdarza się, że klucze te znajdują się na wyposażeniu samochodu. Taką informację można znaleźć w książce obsługi pojazdu. Konieczne są również nowoczesne klucze do obsługi głęboko osadzonych świec, ponieważ powinny one być wymieniane równocześnie z przewodami. Komplet nowych przewodów musi być idealnie zgodny z kryteriami wskazanymi przez producenta pojazdu. Są one wyszczególnione w katalogu SENTECH. Najważniejsze z nich to: marka pojazdu, pojemność silnika, rocznik, typ silnika. Warto także porównać „stare”, oryginalne przewody z rysunkiem technicznym nowych, który również znajduje się katalogu. Jeżeli wszystko się zgadza, możemy rozpocząć wymianę wiązki. Stosując dane z katalogu SENTECH, mamy pewność, że wiązka jest zgodna z wymogami producenta pojazdu.

Zalecamy, aby w szczególnych przypadkach przewidzianych przez producenta pojazdu do wymiany przewodów użyć wspomnianych wcześniej narzędzi, które są niezbędne do właściwego ich demontażu i montażu:

    klucz do osłon świec
    szczypce do miejsc trudnodostępnych


 

 

Narzędzia te są niezastąpione do prawidłowej wymiany przewodów, a ich użycie jest konieczne, aby wyeliminować uszkodzenia mechaniczne osłon poprzez nieprawidłową obsługę podczas montażu nowych przewodów. Ze względu na bezpieczeństwo i poprawność montażu wymianę przewodów można przeprowadzać wyłącznie przy wyłączonym oraz zimnym silniku. Tuż przed montażem należy jeszcze raz dokładnie sprawdzić opis wiązki w katalogu dostawcy i dodatkowo porównać przewody dotychczas używane z nowymi lub ich zwymiarowanym rysunkiem technicznym. Dla uniknięcia ewentualnych pomyłek wymiana przewodów powinna przebiegać pojedynczo i z zachowaniem kolejności.

Wymiany dokonujemy przy pomocy specjalistycznych narzędzi. Nie wolno ciągnąć za nasadkę kabla niewłaściwym narzędziem ani, co gorsza, za sam kabel, co grozi nieodwracalnym uszkodzeniem jego połączenia z terminalem, czyli końcówką kontaktową. Najpierw zdejmuje się przewód ze świecy np. pierwszego cylindra, potem odłącza się jego drugi koniec od kopułki aparatu zapłonowego albo od modułu zapłonowego. Następnie z przygotowanej do montażu wiązki dobiera się kabel identyczny pod względem długości ze zdemontowanym i zakłada się go dokładnie w tych samych miejscach mocowania i prowadzenia. Metalowe końcówki muszą wyczuwalnie zatrzasnąć się na baryłkowej nakrętce świecy i w gnieździe cewki lub kopułki rozdzielacza zapłonu, co jest sygnalizowane charakterystycznym kliknięciem. Jeśli któraś z końcówek nie zatrzaskuje się lub tworzy połączenie chwiejne, świadczy to o jej odkształceniu na skutek zaniedbań popełnionych w trakcie źle przeprowadzonej wymiany wiązki.

Podczas montażu poza zapewnieniem prawidłowego połączenia styków metalowych, należy również zwrócić uwagę, aby pod osłony gumowe nie dostała się nadmierna ilość powietrza, gdyż może to spowodować późniejsze odłączenie przewodu na skutek zwiększania jego objętości pod wpływem temperatury. Dokładnie tak samo postępuje się z kolejnymi kablami wiązki, a po założeniu ostatniego umieszcza się wszystkie w uchwytach, przykrywa osłonami itd., po to, aby oddzielić wiązkę od reszty elementów silnika.

Poniżej przedstawiamy listę kompletów, w których występuje podwyższone ryzyko występowania uszkodzeń montażowych/demontażowych końcówek od strony świec zapłonowych (selekcja z grupy VW, MB): 8083, 8137, 8138, 8246, 8424, 8456, 8457, 8465, 8467, 8542, 8546, 8579, 8597, 9001, 9025, 9026, 9034, 9062, 9076, 9077, 9081, 9083, 9097, 9100, 9110, 9115.