Informacje techniczne

PRZEWODY ZAPŁONOWE


>   RODZAJE PRZEWODÓW

>   INFORMACJE OGÓLNE


>   INFORMACJE TECHNICZNE

     > Budowa SENTECH
     > Przewód miedziany
     > Jak czytać oscylogram
     > Przebicie po wymianie
     > Laboratorium


>   ZAMÓW NIESTANDARDOWE PRZEWODY


>   DOWNLOAD


 

 
  1. System zapłonowy
  2. W jakim celu stosujemy przewody zapłonowe?
  3. Przewody zapłonowe SENTECH®, zaawansowana technologia
  4. Kabel SENTECH®, oryginalna technologia
  5. SENTECH®, kabel dostosowany do różnego rodzaju silników
  6. Porównanie technologii dostępnych na rynku

 

.

 

 

 

  1. System zapłonowy

    Zadania stawiane przed systemem zapłonowym są dwojakiego rodzaju: Podstawowa zasada działania elektrycznego systemu zapłonowego nie zmieniła się od 75 lat. To co uległo zmianie to metoda wytwarzania iskry. Samochody (silniki) przeszły ewolucje z mechanicznego systemu (rozdzielacz) do systemu elektronicznego. Oba te systemy kontrolują niskie napięcie w obwodzie pierwotnym cewki, która wytwarza, przez indukcje, wysokie napięcie w obwodzie wtórnym.
     
    • stworzyć iskrę o odpowiednim napięciu (20’000 V) w szczelinie świecy, aby zainicjować proces spalania mieszanki paliwa i powietrza w komorze silnika
    • aby kontrolować występowanie iskry w odpowiednim czasie i w odpowiednim cylindrze.
      .




       
  2. W jakim celu stosujemy przewody zapłonowe?

    Przewody zapłonowe przewodzą prąd wysokiego napięcia z cewki do świec, w kolejności koniecznej do wytworzenia iskry, potrzebnej do zapłonu paliwa, eliminując wytwarzanie szkodliwego pola magnetycznego wysokiej częstotliwości (zakłóceń radiowych).
    .





     
  3. Przewody zapłonowe SENTECH®, zaawansowana technologia

    Technologia SENTECH® to rezultat badań laboratoryjnych, a każdy z jej elementów jest innowacyjny. Wszystkie elementy procesu wytwarzania: kabel, blaszki, gumki są kontrolowane i testowane.

    Kabel:

    Wysokie wymagania producentów samochodów oraz chęć osiągnięcia poziomu "zero braków" przy dużej przydatności wyrobów wymusza zastosowanie najlepszych materiałów: Końcówki metalowe nie mogą być zaciskane bezpośrednio na osłonie zewnętrznej bez zastosowania oplotu jeśli:
     
    • Izolacja elektryczna (powłoka izolacyjna) - odnosi się do warstwy tworzywa, termoplastycznego elastomeru lub syntetycznego elastomeru i zapewnia odpowiednie własności dielektryczne oraz minimalizuje ubytki napięcia między cewką z świecami.
    • Osłona zewnętrzna - zapewnia mechaniczną i termiczną ochronę kabla przed warunkami środowiska i warunkami zewnętrznymi (temperatura, olej, paliwo, solanka, wilgoć, zimno)
    • Oplot - wykonany z poliestru (poliaramidu) lub włókna szklanego, który jest odporny na naprężenia mechaniczne. Zapewnia to poprawne trzymanie się zaciśniętej na kablu blaszki
       
    Końcówki metalowe nie mogą być zaciskane bezpośrednio na osłonie zewnętrznej bez zastosowania oplotu jeśli:
     
    • metalowe końcówki mogą spowodować rozdarcie izolacji podczas ciągnięcia
    • zewnętrzna średnica izolacji lub dielektrycznego izolatora może się zmniejszyć (lub zwiększyć) co spowoduje, że będzie możliwe spadnięcie blaszki
       
    Oplot zapewnia należyte związanie powłok izolacyjnych i powstrzymuje izolacje przed zmniejszaniem średnicy. W ten sposób nie jest możliwe rozciągnięcie kabla, przy zachowaniu jego giętkości.

      Blaszki:
    • Ich kształt jest zaprojektowany odpowiednio do przeznaczenia (nakrętka świecy, końcówka męska, końcówka żeńska) oraz do wymiarów. Blaszki zostały przystosowane do montażu automatycznego oraz automatycznego zaciskania.
    • Zadaniem blaszek jest zapewnienie mechanicznego i elektrycznego połączenia rdzenia przewodów zapłonowych z odpowiednimi elementami systemu zapłonu (cewka, rozdzielacz, świece).
       
      Gumki:
    • Głównym celem gumek jest zapewnienie ochrony oraz izolację dielektryczną dla połączeń wysokiego napięcia. Materiał z którego są zrobione został szczegółowo dobrany, a ich kształt został zaprojektowany specjalnie dla przeznaczenia, aby zapewnić ciasny uchwyt na elementach łączących (świeca, rozdzielacz lub cewka).
      .





       
  4. Kabel SENTECH®, oryginalna technologia

    Technologia przewodów wysokiego napięcia SENTECH® jest unikatowa. Rdzeń syntetyczny o bardzo małej średnicy osłonięty jest materiałem ferromagnetycznym, który pochłania zakłócenia elektromagnetyczne oraz przewodzi prąd wysokiego napięcia bez strat energii. Zapobiega to zakłóceniom mogącym wystąpić w instalacji elektrycznej niskiego napięcia.

    Dzięki zastosowaniu tej technologii można spełnić najsurowsze normy dotyczące zakłóceń radiowych. Zakłócenia redukowane są na całej długości kabla. Eliminuje zakłócenia radia, TV, telefonu komórkowego oraz innego sprzętu elektronicznego znajdującego się w samochodzie.
    .





     
  5. SENTECH®, kabel dostosowany do różnego rodzaju silników

    W trakcie procesu produkcji przewody SENTECH® znakowane są farbą, która nie schodzi w czasie użytkowania. Oznaczenie to daje możliwość pełnej identyfikacji oraz wyszczególnienia klasy kabla w zależności od temperatury jego pracy.
     
    Klasa kabla A B C D E F
    Temperatura maksymalna (°C) 80 100 120 140 160 180
    Temperatura minimalna (°C) -20 -30 -30 -30 -30 -30
    Temperatura przeciążenia (°C) 105 120 155 180 220 250
     .




     

  6. Porównanie technologii dostępnych na rynku

    Są trzy technologie kabli wysokiego napięcia zdolnych tłumić zakłócenia elektromagnetyczne rozchodzące się podczas procesu spalania w silniku z zapłonem iskrowym:
     
    • Technologia rdzenia miedzianego oraz oporników Rdzeń miedziany to najstarsza technologia przewodów zapłonowych. Przeważnie używana jest przez producentów niemieckich, a działa na następującej zasadzie:

      Rdzeń miedziany (którego opór możemy przyjąć, że wynosi zero) powiązany jest z opornikiem, umieszczonym jak najbliżej świecy (w gumce). Dzięki opornikowi część fal elektromagnetycznych zostaje odwrócona (tak jak odbite echo), kolejna część zostaje wyemitowana do środowiska, a reszta przenoszona jest na masę pojazdu. Dlatego, że fale zostały osłabione, powodują one mniejsze zakłócenia wyemitowanych do środowiska.

      Ten efekt oporu powoduje negatywne skutki spalania, energia przekazywana poprzez dystrybutor z cewki nie trafia w całości do świecy.
       
    • Rdzeń węglowy

      Technologię tą wykorzystują przede wszystkim Brytyjczycy i Amerykanie. Wykorzystuje się tu rdzeń węglowy, którego oporność rozkłada się wzdłuż długości kabla. Kable zapłonowe z rdzeniem węglowym mają krótką żywotność, nie gwarantują jednakowej przewodności w dłuższym okresie czasu. W rzeczywistości opór może się różnić w stosunku 1 do 10. Krótka żywotność, powoduje iż przewody powinny być wymieniane często.

      Te dwa rozwiązania są stosunkowo wydajne przy niskich częstotliwościach (kilka MHz). W rzeczywistości są one nieodpowiednie dla wysokich częstotliwości, gdyż ich oporność jest jednakowa bez względu na częstotliwość.

      Należy zapamiętać:
      Wysoka oporność = strata energii = dodatkowe zanieczyszczenia
       
    • Rdzeń spiralny Nierdzewny przewodnik elektryczny nawinięty został na rdzeń ferromagnetyczny. Pole magnetyczne powstaje wewnątrz przewodu, w momencie kiedy płynie w nim prąd wysokiego napięcia. Stanowi to unikalną konstrukcję. Doskonałe tłumienie zakłóceń spowodowane jest dwoma efektami:
       
      • efektem indukcji Zakłócenia elektromagnetyczne są skupiane, a następnie absorbowane przez materiał ferromagnetyczny.
         
      • efektem oporności Spiralnie nawinięty przewodnik elektryczny posiada opór o wartości 5600 Ohm/m. Tak więc efekt oporności w pełni skutecznie działa w zakresie niskich częstotliwości i jest dodatkowo wspomagany efektem indukcji. Ten rodzaj technologii nadaje się doskonale do całego zakresu częstotliwości, ze szczególnym uwzględnieniem wysokiego ich zakresu.


Technologia rdzenia spiralnego łączy w sobie zalety dwu pozostałych technologii i nie powiela ich wad.