Pytania i odpowiedzi

PRZEWODY ZAPŁONOWE


>   RODZAJE PRZEWODÓW

>   INFORMACJE OGÓLNE

     > Zalety przewodów SENTECH
     > Porady
     > Zalecane do LPG i CNG
     > Pytania i odpowiedzi
     > Prawda i mity o przewodach
     > Wymiana przewodów


>   INFORMACJE TECHNICZNE


>   ZAMÓW NIESTANDARDOWE PRZEWODY


>   DOWNLOAD


 


 
 
  1. Po co jest wiązka przewodów zapłonowych?
  2. Na jak długo wystarcza wiązka przewodów zapłonowych?
  3. Jak można stwierdzić, że przewody zapłonowe nie funkcjonują właściwie?
  4. Jakie są konsekwencje niewłaściwej pracy wiązki?
  5. Jakie są różnice między pojedyńczym przewodem, a wiązką przewodów zapłonowych?
  6. Dlaczego wybieramy SENTECH?
  7. Po co są różne klasy kabla?
  8. Kiedy powinny być wymienione przewody wysokiego napięcia?
  9. Jak powinno się wymienić wiązkę przewodów zapłonowych?
  10. Jakiego rodzaju przewody znajdują się na rynku?
  11. Czy przewody SENTECH są silikonowe?

.

 

 

 

  1. Po co jest wiązka przewodów zapłonowych?
     
    • Funkcje zapłonu - Samochód, który dobrze pracuje, to przede wszystkim silnik, w którym poprawnie jest rozprowadzona energia. Dlatego stan wiązki przewodów zapłonowych jest bardzo ważny. Ich zadaniem jest przekazywanie prądu wysokiego napięcia z cewki zapłonowej do rozdzielacza i z rozdzielacza do świecy zapłonowej.
    • Tłumienie zakłóceń - Przewodnik z nierdzewnej stali, spiralnie nawinięty na ferromagnetyczny rdzeń przewodzi prąd wysokiego napięcia bez znacznych strat energii. Zakłócenie pochłaniane są na całej długości przewodu, co pozwala na lepszy odbiór telewizji, radia, telefonu oraz elektronicznego wyposażenia samochodu.

      .

       

       

       

  2. Na jak długo wystarcza wiązka przewodów zapłonowych?

    W zasadzie wiązka przewodów zapłonowych nie zużywają się, lecz w rzeczywistości wszystkie rodzaje czynników, takich jak: nagłe zmiany temperatur, wilgotność, olej, ozon, paliwo, wibracje i zmiany napięcia wpływają na proces starzenia.

    Dla zapewnienia lepszych osiągów zalecane jest aby przewody zapłonowe wymieniać co 50 000 km lub co trzy lata - w zależności co nastąpi szybciej. Zaleca się aby wymiana nastąpiła przed rozpoczęciem zimy.
     


     

     

    • Wraz z biegiem czasu
      Pod wpływem wymienionych wyżej czynników, przewód zapłonowy pęka, staje się szorstki, metalowa końcówka utlenia się. Powoduje to słabą przewodność i niepełne spalanie.
    • Co można zauważyć?
      Wzrost zużycia paliwa, utrudniony rozruch, czarny nalot na elektrodzie świecy zapłonowej, niskie osiągi silnika oraz zakłócenia w odbiorze radia.
    • Czego nie widać
      Na początku uszkodzenia przewodu nie są zauważalne. Mikroskopijne pęknięcia powodują utratę energii.

      .

       

  3. Jak można stwierdzić, że wiązka przewodów zapłonowych nie funkcjonuje właściwie?

    UWAGA:
    Świecenie i iskrzenie przewodów widoczne w ciemności niekoniecznie musi być powodem "przebicia" kabla i jego złego funkcjonowania. Specyficzna konstrukcja przewodu powoduje, że powietrze wokół niego ulega silnej jonizacji i występują zewnętrzne wyładowania elektryczne. Takie wyładowania nie powodują porażenia elektrycznego ("przewody nie kopią").
     


     

     

     

    • Utrudniony rozruch samochodu, zwłaszcza w zimnie i wilgotnej pogodzie. Przy długotrwałej próbie rozruchu następuje rozładowanie akumulatora.
    • Nadmierna ilość dwutlenku węgla, sadza znajdująca się w spalinach zauważalna jest na końcówce rury wydechowej.
    • Wyczuwalne są "płaskie miejsca" w przyspieszeniu samochodu.
    • Wzrost zużycia paliwa.

      .

  4. Jakie są konsekwencje niewłaściwej pracy wiązki przewodów zapłonowych?
     
    • Niewystarczające pochłanianie zakłóceń, może zakłócić działanie elektronicznego sprzętu znajdującego się w samochodzie (ABS, zapłon, poduszki powietrzne, alarm, ESP, itd.).
    • Problemy z zapłonem mogą skrócić okres żywotności katalizatora.
    • Kabel, który nie pracuje właściwie, może spowodować zakłócenia w funkcjonowaniu radia i telefonu.
    • Wszystkie te zakłócenia zwiększają zanieczyszczenie powietrza.

      .

       

       

       

  5. Jakie są różnice między pojedynczym przewodem, a wiązką przewodów zapłonowych?

    Wiązka przewodów zapłonowych złożona jest z kilku kabli (zazwyczaj cztery lub pięć) zależnie od typu i ilości cylindrów w silniku.

    Kabel zwany jest także przewodem i jest częścią wiązki przewodów zapłonowych.

    Zawsze zaleca się wymianę kompletnej wiązki. Przewody pojedyncze stosuj tylko w wypadkach nagłej awarii.

    .

     

     

     

  6. Dlaczego wybieramy SENTECH?

    Przewody Sentech wykonane są w technice z rdzeniem ferrytowym (nie mylić z niskiej jakości tzw. rdzeniem magnetycznym) co zapewnia najwyższą niezawodność i bardzo dobre warunki przewodzenia. Odpowiednie materiały izolacyjne zapewniają brak przebić zarówno na samych przewodach, jak i na gumowych osłonach.

    Wszystkie elementy wykonane są w oparciu o najwyższe standardy, co potwierdzone zostało certyfikatem IS0 9001 i QS 9000 oraz licznymi nagrodami producentów samochodów.

    W przypadku, gdy decydujemy się na inne produkty i wiązka przewodów zapłonowych nie spełnia właściwej roli, może to powodować:

    Tylko produkt doskonale wykonany może uniknąć powstania tych skutków. Dzięki oryginalnej konstrukcji i wysokiej jakości wykonania, wiązki przewodów zapłonowych Sentech niezawodnie rozwiązuje te problemy.
     
    • Nieprawidłowe działanie wyposażenia elektronicznego samochodu.
    • Słabe spalanie, które powoduje wzrost zużycia paliwa oraz zanieczyszczenie powietrza.
    • Trudności w uruchomieniu samochodu.

      .

       

       

       

  7. Po co są różne klasy kabla?

    Klasy kabla określają zakres temperatur w jakich mogą one funkcjonować. W zależności od rodzaju silnika, potrzebny jest kabel, który może wytrzymać mniejszą lub większą temperaturę.
     
  8. Kiedy powinny być wymienione przewody wysokiego napięcia?

    Dla zapewnienia lepszych osiągów zalecane jest aby przewody zapłonowe wymieniać co 50’000 km lub co trzy lata - w zależności co nastąpi szybciej. Zaleca się aby wymiana nastąpiła przed rozpoczęciem zimy.

    Jeśli wymagasz wysokich osiągów, jeśli jeździsz samochodem osobowym lub ciężarówką, który jest produkcji krajowej lub zagranicznej, możesz bez najmniejszych wątpliwości zastosować przewody SENTECH.

    Bądź ostrożny!!!
    Niektórzy producenci reklamują swoje wyroby dłuższym okresem gwarancji (nawet 5 lat), co nie jest uzasadnione rzeczywistą trwałością ich wyrobów.

    .

     

     

     

  9. Jak powinno się wymienić wiązkę przewodów zapłonowych?

    W celu zapewnienia prawidłowego zamontania nowej wiązki przewodów zapłonowych, pragniemy przedstawić instrukcję montażu. Postępuj według następujących wskazówek:

    Po zamontowaniu przewodów zwróć szczególną uwagę na prawidłowe ich założenie. Prawidłowy montaż polega na wyczuwalnym “wskoczeniu” końcówki metalowej, a towarzyszący temu dźwięk jest podobny do zapinania zatrzasku.
     
    • Upewnij się, że silnik jest zimny, zanim podejmiesz próbę demontażu przewodów.
    • Aby zapewnić poprawny demontaż oraz kolejność wymiany przewodów, zdejmuj tylko jeden przewód na raz, zakładając na jego miejsce nowy. Zaczynaj zawsze od najdłuższego przewodu. Numeracja przewodów odpowiada numeracji cylindrów. Po zamontowaniu wiązki przewodów numeracja powinna następować w kolejności.
    • Usuń wszystkie zapinki i rozdzielacz. Chwyć za gumową końcówkę przewodu, nigdy nie ciągnij za kabel. Zdejmuj końcówkę obracając ją dookoła jej osi. (Unikaj używania kombinerek, śrubokrętów lub jakichkolwiek innych narzędzi). Używając miękkiej szmatki i alkoholu usuń zbędny smar, który może znajdować się na końcówce świecy lub na cewce zapłonowej.
    • Połącz nowy przewód ze świecą zapłonową. Poprowadź przewód poprzez wszystkie zapinki i kanały w kierunku rozdzielacza zapłonu lub cewki. W ten sposób zapewnisz oryginalny przebieg przewodu. Odpowiednie położenie przewodu jest niezbędne, aby ominąć układ wydechowy i inne gorące obszary oraz aby uniknąć ostrych krawędzi.
    • Umieść końcówkę przewodu nad odpowiednim zakończeniem rozdzielacza lub cewki i stanowczym ruchem połącz je poprzez mocne wsunięcie.

      .

       

       

       

  10. Jakiego rodzaju przewody znajdują się na rynku?

    Są trzy technologie produkcji przewodów.

    Różnica, jaka występuje między nimi, to rodzaj materiału, z którego wykonany jest rdzeń.

    Może on być wykonany z: Te trzy technologie pełnią tę samą funkcję, jednak najbardziej niezawodny jest rdzeń wykonany z ferrytu używany przez SENTECH.

    Szczególnie wiele kłopotów sprawia technologia rdzenia węglowego. Przewody takie mają wysoki opór początkowy, co utrudnia właściwe powstawanie iskry na świecy zapłonowej. Dodatkowo na skutek przepływu prądu elektrycznego wysokiego napięcia cząsteczki węgla ulegają stopniowemu wypalaniu i opór jeszcze wzrasta, aż do utraty przewodności.
     
    • miedzi,
    • węgla (tzw. przewody silikonowe, kevlarowe itp.),
    • ferrytu.
       
    • zobacz też: Informacje techniczne.

      .

       

       

       

  11. Czy przewody SENTECH są silikonowe?

    W zależności od przeznaczenia i klasy przewodu na izolacje wewnętrzną i zewnętrzną stosowane są różne rodzaje materiałów. Jednym z tych materiałów jest silikon. Niestety mimo wielu zalet silikony nie są najlepszymi materiałami do stosowania w przewodach zapłonowych. Ich zastosowanie warunkowane jest wieloma czynnikami.

    Oczywiście w przewodach Sentech, tam gdzie to jest konieczne lub niezbędne jako materiał wykorzystywany jest silikon. Materiały muszą być tak dobrane, aby najlepiej spełnić wymagania techniczne i oczekiwania klienta.