Uszkodzenia modułu

Przyczyny uszkodzeń modułu wzmacniającego

Częstym przypadkiem problemów diagnozowanych jako błędy układu zapłonowego jest uszkodzenie modułu wzmacniającego (końcówki mocy). Jest to specjalny moduł, który poprzez dostarczane z komputera silnika impulsy, steruje załączaniem oraz rozłączaniem zasilania cewki, w wyniku czego wytwarzana jest iskra pomiędzy elektrodami świecy.

Przeważnie do uszkodzenia modułu dochodzi wskutek przekroczenia temperatury z jaką mogą pracować znajdujące się w nim elementy elektroniczne. Przekroczenie granicznych temperatur może nastąpić ze względu na:
  • nadmierne obciążenie modułu

  • problemy z zasilaniem oraz sygnałami dostarczanymi do modułu

Przegrzany moduł
1. Przegrzany moduł


2. Przepalony element sterujący modułem

 

Do modułu doprowadzone są najczęściej 3 przewody. Jednym z nich doprowadzone jest zasilanie (tzw. zacisk 15), kolejnym masa (tzw. zacisk 1) oraz ostatnim impuls wyzwalania cewki (oznaczenie zacisku należy sprawdzić w dokumentacji technicznej – często są to złącza 21 lub 24) pochodzący najczęściej ze sterownika silnika. Niestety jakiekolwiek zakłócenie w dostarczeniu któregokolwiek z tych sygnałów może doprowadzić do uszkodzenia omawianego modułu.
Wobec czego jeśli moduł w układzie zapłonowym nadmiernie wydziela ciepło (grzeje się), to prawdopodobnie pojawił się problem z instalacją, a  moduł w niedługim czasie ulegnie uszkodzeniu.
O ile udała się zauważyć grzanie się modułu zanim uległ on uszkodzeniu, należy sprawdzić  co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Jeśli przyczyną uszkodzenia cewki jest spalenie się modułu należy również zainteresować się, gdzie leży przyczyna, ponieważ po wymianie cewki ze zintegrowanym modułem prawdopodobne jest wystąpienie ponownej awarii.
 

Po pierwsze należy wyeliminować zużycie elementów układu zapłonowego takich jak świece i przewody. Ich nadmierna rezystancja może powodować zwiększone zapotrzebowanie na energię z cewki zapłonowej, która jest sterowana oraz zasilana z omawianego modułu.
 
Po drugie należy zadbać o prawidłowe zasilanie. Nie chodzi tylko o sprawdzenie czy ono występuje w odpowiedniej wartości (11,5-14,4V) po przekręceniu stacyjki, ale również o jego wartość w momencie obciążenia układu. Chodzi głównie o możliwość spadków napięcia ze względu na uszkodzenia połączeń i przewodów zasilających. Czasami stosuje się dodatkowy przewód masowy cewki, który omija moduł. Właśnie po to aby zapobiec nadmiernemu nagrzewaniu się w wyniku przepływającego przez moduł prądu. Taki przewód należy połączyć z korpusem silnika.

Dodatkowy przewód masowy cewki z modułem
3. Dodatkowy przewód masowy cewki z modułem

 

Ostatnia sprawa to sygnał sterujący. Prawidłowy sygnał powinien mieć kształt prostokątny w zakresie napięcia od 0V do 12-14V, niestety nie zawsze tak jest ze względu na to, że sygnał pochodzi w znacznej części rozwiązań konstrukcyjnych z czujników indukcyjnych. Praca takich czujników  przypomina działanie dynama, gdzie zbliżanie się zębów powoduje zmianę pola elektromagnetycznego w wyniku czego w cewce czujnika indukowane jest napięcie, natomiast podczas nieobecność ząbków powstanie napięcie ujemne. I właśnie to napięcie ujemne jest problematyczne. Powinno ono być w jakiś sposób odfiltrowane. Zadanie filtrowania najczęściej realizowane jest w sterowniku silnika, ale czasami on również nie domaga i przepuszcza to ujemne napięcie na styk sterowania jako impuls wyzwala cewki. Jeśli sprawdzając napięcie lub przebieg napięcia na styku sterowania cewki można zaobserwować napięcie poniżej wartości 0V, to niestety właśnie ta różnica potencjałów będzie również powodowała nadmierne obciążenie cieplne modułu, a w konsekwencji jego uszkodzenie. O ile to nie wewnętrzne uszkodzenie sterownika, czasami rozwiązaniem tego problemu jest sprawdzenie poprawności połączenia masy w sterowniku.

Należy również zwrócić uwagę, czy uszkodzeniu uległ sam moduł, czy również cewka.

 

Diagnostyka uszkodzonej cewki powinna więc być zwrócona na następujące problemy:

  • połączenia cewki – poprawność podłączenia, czystość złącz, brak upływów prądu

  • prawidłowość połączeń z masa pojazdu

  • prawidłowość funkcjonowania czujników i filtrowania ich sygnału

  • prawidłowość funkcjonowania regulatora napięcia i  prawidłowa wartość napięcia w